annemiekeinoeganda.reismee.nl

Reis door Oeganda

Donderdagochtend 5 april zijn mijn moeder en broer aangekomen op het vliegveld bij Kampala. Ik had die nacht al in Kampala geslapen, om ze te kunnen ophalen. Na een dagje rustig aan doen in Kampala, zijn we vrijdagochtend vertrokken voor een rondreis door Oeganda. Doel van de reis: Veel dieren en mooie natuur zien!

Donderdag was het al meteen raak, want met een wandeling door de wijk waar we verbleven, konden we al maraboes, (een grote, grijze ooievaarsoort) en een reuze schildpad van 400 jaar oud zien! Vrijdagochtend vertrokken we echter pas echt naar het eerste Nationale Park; Murchison Falls! Onderweg zijn we nog langs het neushoorn reservaat gegaan, waar we op 10 meter afstand van de neushoorns hebben gestaan! Best wel eng, maar ook heel gaaf.
Zaterdagochtend moesten we vroeg op om de Nijl over te steken naar het stuk waar de meeste wilde dieren zaten. Al bij het wachten op de pond zagen we onze eerste nijlpaard! Daarna was het helemaal feest, want terwijl ze op het dak van onze jeep zaten, zagen we de zonsopgang op de savanne... Met giraffes, antilopen, wrattenzwijnen (Poemba), buffels en olifanten! We keken onze ogen uit. Maar wat wou ik nou echt zien? Leeuwen! En ja hoor, na een uurtje rijden kregen we ook die te zien! Twee leeuwinnen van veraf, maar ook eentje van dichtbij, terwijl ze op de weg lag te rusten. Wauw! Bijna onwerkelijk. De hele ochtend hebben we door het prachtige park gereden en ook nog stokstaartjes (Timon), nog meer nijlpaarden, hagedissen, bavianen en bijzondere vogels gezien.
's Middags zijn we met een boot naar de watervallen van het park gevaren en hebben we ook nog een aantal dieren aan de oever gezien. Waaronder krokodillen! Wat zien die beesten er groot en eng uit zeg, echt indrukwekkend. Bij de watervallen (die van veraf al super mooi) zijn we aan de oever gegaan, om vanaf daar naar de top te wandelen. Wat heb ik genoten van die wandeling! De zon scheen, je hoorde het bulderende water steeds duidelijker, en links van ons hadden we ook nog eens een prachtig uitzicht op die mooie watervallen! Het was een dag om nooit te vergeten.
Zondag reden we verder naar het volgende Nationale Park; Kibale. Het was eerste paasdag en toen we het park uitwaren en langs de dorpjes reden liepen de mensen in hun mooiste kleding naar de kerk voor de paasviering. Tussen de middag hebben mijn moeder en broer hun eerste Oegandese maaltijd gehad, wat gelukkig niet tegenviel! 's Avonds kwamen we aan op onze tweede kampeerplaats, op een heuvel met een prachtig uitzicht over theeplantages en bossen.
Maandag zijn we gaan fietsen bij het Rwenzori gebergte. Daarna hebben we geluncht bij de Mpora Rural Family (www.ugandahomestay.com). Dit is een project gestart door Morence Mpora, een Oegandees die opkwam voor de kinderen in zijn omgeving. Het project heeft een basisschool en een middelbare school (net als Up4s) en vangt kinderen op die wees zijn geworden (door bijvoorbeeld AIDS). Robert, de jongen die ons de fietsen verhuurd heeft en met onze meegefietst is voor de route, is ook een van de wezen die opgevangen is door Morence. Daardoor heeft hij naar school gekund en heeft hij nu zijn eigen bedrijf in het organiseren van fietstochten en wandelingen voor toeristen. De Mpora Rural Family biedt ook werk of stage aan voor vrijwilligers! Dus mocht het je geïnteresseerd zijn, kijk op de site van het project! Je kunt Morence altijd mailen met vragen. Ook financiële hulp kunnen ze overigens altijd gebruiken.
Dinsdag zijn we het regenwoud ingegaan! Naast dat lopen door een regenwoud op zich al avontuur genoeg is, hebben we gezocht naar Chimpansees. En die vonden we al gauw, na een uurtje ongeveer. Ze zaten bovenin de bomen, vruchten te eten. Er waren er twee op de grond, maar helaas gingen die ook al snel naar boven. Toen hebben we uur staan wachten tot ze naar beneden zouden komen. Toen we net op het punt stonden de hoop op te geven en weer terug te gaan, kwamen er gelukkig nog twee naar beneden! En we hebben van heel dichtbij nog even naar ze kunnen kijken. Gek zeg, dat ze zo op mensen lijken!
Woensdag hadden we nog een korte wandeling door een moeras, bij het regenwoud in de buurt. Ook daar hebben we nog wat apen gezien (kleinere apen, in dit geval). Daarna zijn we vertrokken van onze campingplaats, om de laatste nacht van onze reis te slapen in een boomhut, midden in het regenwoud.
En die donderdag gingen we alweer op weg terug naar Bukomansimbi en Binyobirya! Onderweg nog even een Rolex gegeten (Chapati, gebakken eieren, kool en tomaat) en om 3 uur waren kwamen we al aan. Het laatste stukje moest ik onze chauffeur vertellen hoe we moesten rijden, want de weg tussen Masaka en Binyobirya kende ik beter dan hij! Dat was wel grappig. Het was fijn om weer ‘thuis' in Binyobirya te zijn, en nog leuker om mijn broer en mijn moeder het dorpje te laten zien! De volgende dag heb ik ze ook nog rondgeleid op de school en in Bukomansimbi.

En toen ging Teun op zaterdag alweer terug naar Nederland en waren mijn moeder en ik met ons tweeën over. En nu is het nog maar twee nachtjes slapen en dan zijn ook wij weer in Nederland!

Ik kan helaas geen foto's van de reis op mijn site zetten, want die heeft Teun mee terug genomen. (Met mijn fototoestel zijn bijna geen foto's gemaakt, omdat die het niet zo goed deed.) De foto's van de reis zal ik er dus in Nederland alsnog opzetten.

Reacties

Reacties

Gert

Klinkt erg goed allemaal! Net de Leeuwekoning, maar dan echt. ;) Fijne terugreis alvast!

Petra

Zaten die nijlpaarden nou op het dak van jullie auto; zal n flinke deuk opgeleverd hebben ;)
Het is me wel duidelijk: Murchinson is a must! Ik kijk al uit naar ons 2e bezoek. En jij naar de mensen, eten en 'dingen' van thuis waarschijnlijk.. Goede terugreis en webale nnyo voor alles wat je voor al die kids hebt gedaan!! Ik zie graag 'n keer je foto's en films (Loenen?)

Marleen

Veel plezier nog de laatste daagjes! Succes met afscheid nemen en geniet van het warme welkom in Nederland ;-)

Chris

Kleine correctie: De Chimpansee lijkt niet op mensen, maar wij lijken op de Chimpansee (alleen wij kunnen niet zo goed klimmen in bomen).

Carolien

Inmiddels ben je weer thuis! Ik vond je blog erg leuk om te lezen en hoop dat deze reis al je verwachtingen heeft waargemaakt.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!